[וולטר בנימין]

"בניגוד לפילוסופים החוקרים את המצב האנושי בכלל ואת זה המודרני בפרט, פסע  בנימין בנתיבים אחרים, בדרכים צדדיות, בתוך הפסאז'ים, אם להתייחס לכותרת יצירתו הגדולה, "מפעל הפסאז'ים", שהחל כותב בשלהי שנות העשרים והמשיך עוד שנים ארוכות. בנימין אינו מציע כמעט תזות או טיעונים גדולים. נהפוך הוא: אצלו הכל "בקטן". הוא יודע לנסח אמירות משמעותיות, דרמטיות, לעתים מהממות, על המצב האנושי בתוך ומתוך עיון ובחינה בתצלום, בפרסומת, בפריט אספנות שולי, ברגע אנושי אחד של שעמום.

בחינת "הדברים הקטנים" היא נגזרת של תפישתו הייחודית של בנימין את ההיסטוריה. ההיסטוריה, בעיניו, היא עיי חורבות. בראש וראשונה מכיוון שהיסטוריה בהגדרתה היא כל מה שהיה ונחרב. כל ניסיון להכילה במסגרת זו או אחרת, נרטיבית למשל, יהא אפוא חסר תוחלת. על אחת כמה וכמה בכל הנוגע למודרנה, שהאיצה את תהליכי ההרס והפרגמנטציה של הקיום האנושי, בין שמדובר במלחמת העולם ובאמצעי הלחימה וההשמדה, בתופעות כלכליות כמו האינפלציה או לחילופין בתזזית של הכרך הסואן.

על פי בנימין, אם אנו מבקשים לדבר על המצב האנושי, עלינו להפסיק לחשוב בגדול ­ בתזות, בקטגוריות, במושגים כוללים ­ ולהתחיל לחשוב בקטן על פרגמנטים ­ על שרידים, על שאריות, על עקבות. החוקר המודרני, ויהא זה הפילוסוף, ההיסטוריון, האנתרופולוג או מבקר התרבות, אמור לפעול בדומה לאספן. אם המצב האנושי הוא זירה של הרס וחורבן הרי שכמו באזור אסון, ראשית יש ללקט את השברים. לבנימין היה ברור שגם כאשר יושלם איסופם וחיבורם, תיוותר התמונה הכללית סדוקה. הקיום האנושי מעולם לא נראה יותר פוסט-טראומטי מזה.

במטרה לשמר את הפרגמנטריות ולא ליצור אשליה של שלמות, בנימין קיים את מצוות נאה דורש נאה מקיים: כתיבתו התאפיינה בפרגמנטריות רבה. הטקסטים שלו נכתבו בדרך כלל בקצרה ובדחיסות. הוא הרבה להשתמש באפוריזמים, בציטוטים ובאנקדוטות. "מפעל הפסאז'ים" הגדול שלו לא היה אלא אוסף של כל אלה."

(בעז נוימן, גלריה 'הארץ', 6.7.2012)

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s