"[…] אחרי האכזבה שאני נוחלת מספר אחר ספר שאני מתחילה לקרוא ולא גומרת כי אינו כתוב די טוב, רדוד או חסר עניין, אינו מעורר את ההתרגשות ההיא המרעידה את הגוף ומסמירה את העור שחוויתי בצעירותי כשקראתי את הקלאסיקה ובבגרותי את המודרנה, לקחתי לידי את הספר "אאורה פלוס", שתי נובלות ושני סיפורים מאת קרלוס פואנטס, ויליאם פוקנר ופושקין, כולם בתרגומים מעולים (עזה צבי, מנחם פרי, נילי מירסקי וטל ניצן), שיצא בספרייה החדשה, ספרי סימן קריאה, ב-2005. התחלתי ב"ורד לאמילי", סיפורו הקלאסי של ויליאם פוקנר, ועזה היתה שמחתי בפוגשי שם במודָעי משכבר הקולונל סרטוריס. בן למשפחה בדיונית שדרכה התאהבתי בכתיבתו של הסופר האמריקאי הדרומי הזה. ואז עלתה בזיכרוני רנה ליטוין, ממתרגמי פוקנר. ליטוין, ידידתי המנוחה, ספר של רשימות, שירים ותרגומים מן העיזבון שלה ראה אור עתה זה, "געגוע של נהר" (הוצאת הקיבוץ המאוחד, 300 עמודים).

שם הספר מרעיד בי משהו. אני מיד שומעת את קול זרימת המים ובעת ובעונה אחת רואה אותם שוטפים וחשה את התנועה שלהם חותרת הלאה הלאה, ואיני יודעת איזה נהר אני רואה, האם זה השְפְּרֶה, האלבה, הריין או המיין, או התמזה, או הירקון, או איזה נהר שבדמיון, ואני נמלאת געגועים. המלה געגוע בעייתית לאוזני, ששומעות מיד געגוע של ברווזים, ובגלל התכונה הסודית שלי לשמוע, לראות, להריח ולחוש בעת ובעונה אחת אני מוכרחה לדחות אותה, ועם זאת היא מעירה בי את מה שהיא צריכה להעיר — געגועים.

נמלאתי ערגה כשהתחלתי לקרוא את "ורד לאמילי", ערגה לימים שבהם התרגשנו מסִפרות והתאהבנו בגברים בדויים, כמוני שאהבתי את הנסיך אנדרי בולקונסקי או את עקביא מזל או את התאומים לבית סרטוריס (הרומאן הראשון של פוקנר), והיה עם מי לדבר על כך ואת מי לשתף ולגרור להתלהבות, למשל את רנה ליטוין, שאת קולה אני שומעת עכשיו, מתוק, מפתה ובעל הֵדגשים יוצאי דופן, יותר משאני רואה את פניה היפות. מה שהיה נהדר ומביך כאחד ברנה היה התלהבותה לאין גבול מן הספרות עד איזה חוסר יכולת להפריד ביניהם."

(רות אלמוג, יומן, תרבות וספרות 'הארץ', 19.7.21)

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s